torsdag 8 juli 2010

ty en spelman och en drömmare är död

okej, ponera att du utåt sett gärna vill vara världens coolaste tjej (vem vill inte det liksom?) du gör dig gärna lite halvsnygg ibland, du går gärna på krogen med resten av de coola tjejerna och du fattar liksom vad som är ute & vad som ligger på innelistan.
men egentligen är du en riktig tönt. för när det väl kommer till kritan så läser du din egen vikt i böcker på en vecka & ibland lyssnar du på gamla kassett-sagoband innan du ska sova, eller rättare sagt för att kunna somna. dessutom kan du alla sagobanden utantill.

ibland är du till och med så pass töntig att du både läser & lyssnar på poesi, & dessutom njuter av det. du liksom uppskattar de fantastiska ordbindningarna, budskapen & språkets ganska magiska flyt.
den tjejen är jag.



när min gammelmormor levde så var hon en av mina finaste vänner, ända tills hon glömde bort både vem hon själv & vem jag var, cirkus ett år innan hon försvann. hon älskade dan andersson, det var minsann hennes favoritdiktare. vem som helst kan förstå att en trettonårig liten tjej inte riktigt såg det där magiska i diktandet just då, men tack vare gammelmormor märta så har jag uppenbarligen lärt mig att uppskatta det på senare dagar. hon liksom konverterade mig till poesins värld, något jag trivs bra med.
men tro aldrig att jag kommer sluta lyssna på sagoband för det!

Inga kommentarer: