fredag 9 november 2007

i matematikens värld.

efter en relativt lugn skoldag, har dagens absolut jobbigaste del avklarats. härnäst väntar endast god mat med familjen, soffposition och ett gäng goda vänner framför teven. idol ska självklart ses, och sedan blir det lite snörvliga filmer också. att vi köpt massa moffiga saker behöver jag väl knappast berätta? ..

förövrigt, så är det en nöjd och glad elin som sitter vid datorn idag. med ett vg på matteprovet som gjordes för två veckor sedan (och som jag trodde skulle gå helt åt helvete), så känner jag mig faktiskt stolt över mig själv. matte är verkligen inte min grej. inte någonstans.
dessutom kändes mattelektionen idag extra skön. jag och frida såg till att knäcka våran mattelärare dubbelt upp, då han gav oss ett tal som bara vi klarade, och inte ens han. tillslut var det bara för oss att säga: 'säg att det är rätt nu, så kan du gå och hjälpa de andra istället'... det var rätt.

vi söker en räntesats.
lånet x räntesatsen = 16'000.
vad är lånet, respektive räntesatsen?

2 kommentarer:

Fredrik Larsson sa...

Ett lån på 10 000 med räntesatsen 1.6?

suchawaste sa...

jättefel, nutte.
lånet ligger på 50'000 och räntesatsen är 0,32.
(0,32 x 50'000 = 16'000)