tisdag 4 september 2007

gröt-tragedier

regnet vräker fortfarande ned i ett grått och kallt strängnäs. oavbrutet hörs smattret mot fönstrena, och ljudet av bilar utanför som kör ned i stora vattenpölar. hela jag är frusen, och det känns som om jag kommer åka på en galen förkylning när som helst. känns ju inget vidare, direkt.

dock är det något annat som grämer mig, att jag åt för mycket mannagrynsgröt alldeles nyss. eller ja, kanske inte för mycket gröt, utan mest för mycket mjölk. så nu känns det som om jag har klister i magen, och den har helt svällt upp. så, om jag skulle ha varit ordentligt brunbränd, skulle kunna tas för ett afrikanskt barn med biafra-mage. och jag som kanske ska iväg till mormor, hon kommer tro att jag är gravid. herreminje. om så ändå vore fallet.

"oj, ska det bli en pojke eller flicka?"
"det är mannagrynsgröt"


min grötgraviditet står mig upp till halsen, bokstavligen. för gröten skvimpar runt där vid halsmandlarna, och det ända som stoppar grötbarnet från att födas (genom fel öppnig) är mina tänder. jag måste påminna mig själv om att trappa ner på mjölk när jag käkar gröt i fortsättningen. dock ser mjölken, när den ligger där tillsammans med gröten, förvillande liten volymmässigt. men ändå, så expanderar ens (inte från början platta) mage till 6-månaders graviditets-strorlek.

nej vänner, nu ska jag återigen lämna detta och ge er en längtan till morgondagen, då mitt liv som en öppen bok fortsätter. längtan finns där, jag vet det.

2 kommentarer:

Fredrik Larsson sa...

naw, stackars grötmage. Tur att det bara var gröten, annars skulle jag bli pappa snart, det hade varit nåt de. haha. <3

suchawaste sa...

haha, ja, får verkligen hoppas på att det är gröten som spökar !